Afsætning A




Ny ordning

Tirsdag den 11. august 2020
kl. 09.00-14.00

Opgaver


Opgavesættet består af 5 opgaver og forskellige videoer/bilag, der skal anvendes i besvarelsen af opgaverne.

I nogle opgaver er der angivet, hvilke bilag du som minimum skal inddrage i besvarelsen. I andre opgaver er der ikke angivet, hvilke bilag der skal inddrages. Her skal du anvende de bilag, som du vurderer, er relevante.

Du behøver ikke at skrive i din besvarelse, hvilke bilag du har anvendt til besvarelse af de enkelte opgaver.

Opgaven er udarbejdet før udbruddet af Coronakrisen. I din besvarelse skal du tage udgangspunkt i de informationer og data, der fremgår af opgaven og de tilhørende bilag. Du skal altså ikke forholde dig til de forandringer, som Coronakrisen kan have medført.


BoConcepts internationalisering


Opgave 1

Karakteriser virksomheden BoConcept. Inddrag bilag 1 (video), 2, 3, 4 og 5.
Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2

Analyser BoConcepts internationalisering.

Opgave 3

Analyser 2-3 forhold som har særlig betydning for BoConcept på det japanske marked.

Opgave 4

Diskuter følgende udsagn. Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusiv mellemrum.
  1. Det er en fordel for BoConcept at anvende franchising som indtrængningsstrategi på et nyt marked.

  2. Der er behov for tilpasning af produktparameteren på det japanske marked.

  3. Den japanske kultur har ingen betydning, når BoConcept opererer på det japanske B2B-marked.

Opgave 5

Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1 - 4 og relevante bilag skal du:

Identificere en udfordring for BoConcept. Diskuter mulig(e) løsning(er) af den valgte udfordring.



Bilag 1 – BoConcept - Dansk design siden 1952



BoConcept - Dansk design siden 1952

Kilde: www.boconcept.com, 2020

Tilbage



Bilag 2 – BoConcept: Et globalt funderet firma med stærke danske rødder


BoConcept er stolte af at være en del af den danske møbelbranche, men lægger ikke skjul på, at de er globale og skal hente deres vækst internationalt.

"Vi er verdens mest globale møbelforhandler. Det kommer bag på mange, når vi fortæller det. Alle antager, at det er IKEA. Men vi er faktisk til stede i flere lande end IKEA og er født med en vision om at være globale."

Sådan lyder svaret fra Anton van den Putte, den hollandske CEO for den danske møbelvirksomhed BoConcept.

BoConcept-logoet pryder 285 butikker spredt ud over 65 forskellige lande. Den første franchisebutik slog dørene op for 25 år siden i Paris, og siden har de udelukkende satset på egne butikker via franchise.

Deres primære kundegruppe er det segment, Anton van den Putte beskriver, som ”The Post IKEA Generation”.

"99,9 procent af alle folk er ikke født med en guldske i munden, så de starter med IKEA, når de køber deres første møbler. Når de så begynder at tjene bedre, så vil de kunne udtrykke sig mere personligt. Det er også tidspunktet, hvor de begynder at komme til os. Vi befinder os i premium-segmentet med produkter, som folk har råd til at købe. Især yngre mennesker", siger CEO’en og fortsætter: "Vi skal åbne flere butikker som en del af vores vækststrategi, hvilket primært bliver i udlandet. Der er stadig utrolig mange muligheder for os, markeder vi kan styrke os på. Bare i USA, Kina og Japan er der meget plads i markedet til os som brand. I Indien har vi trecifrede vækstrater år efter år, mens vi også stadig udvider i Kina. Det kinesiske marked er dog stadig rigtig udfordrende, men der er ingen tvivl om, at udlandet er der, vores fokus ligger", siger Anton van den Putte.

"Kvalitet er vigtigt. Det er måske det vigtigste overhovedet. Hænger kvaliteten ikke sammen med brandets image, så falder det hele fra hinanden. Omdømme er uhyre vigtigt i dag, og du har ikke råd til, at nogen er utilfredse. Så vi passer godt på vores brand".

"Vi arbejder med japanske, amerikanske og andre internationale designere, som er nogle af de dygtigste på deres felt.”

”Vi arbejder blandt andet med ’Interior Design Service’, hvor vi sender en medarbejder hjem til kunden, som så kan tilbyde en hel møblering af et eller flere rum. Især i Asien er der stigende efterspørgsel på dette,” siger Anton van den Putte.

"Der er ikke mange, der kan konkurrere med skandinavisk design. Kunderne ude i verden er stadig vilde med det. Jeg tror, interessen for danske møbler bliver ved at vokse. Det gode for os er, at vi har et meget globalt afsæt, hvis der skulle komme en ny finanskrise."

Kilde: www.danskindustri.dk, 2019

Tilbage



Bilag 3 – Faktaark om BoConcept


BoConcept er et globalt brand og en international møbelfranchisekæde. Virksomhedens kollektion af møbler og tilbehør sælges gennem en franchisekæde med mere end 285 brand stores verden over fordelt på mere end 65 forskellige lande med BoConcept som designer, forretningsudvikler, eneleverandør og international distributør.

Virksomhedens hovedtal

Mio kr. 2016-17 (10 mdr.) 2017-18 2018-19
Omsætning 1.028 1.264 1.310
Resultat -5,4 64,6 80,5
Antal medarbejdere 533 539 539


BoConcepts omsætning fordelt på geografiske områder

Europa, Mellemøsten og Afrika Nord-, Mellem- og Sydamerika Asien og Oceanien 29,3% 12,7% 58,0%

Kilde: BoConcept årsrapport, 2019

Tilbage



Bilag 4 – Eksempler på møbelvirksomheder på det danske marked


192176_billede1_bilag4 Kategorier Eksempler på brands Produkteksempel Vejledende pris Lavpris IKEA Kr. 1.900 MY HOME MØBLER Kr. 2.000 JYSK Kr. 1.000 Mellemklasse BoConcept Kr. 15.000 Bolia.com NEW SCANDINAVIAN DESIGN Kr. 17.000 ILVA Kr. 15.000 Premium FRITZ HANSEN Kr. 45.000 FREDERICIA FURNITURE Kr. 48.000 ERIK JØRGENSEN Kr. 45.000

Kilde: Ovennævnte virksomheders hjemmesider, 2020

Tilbage



Bilag 5 – BoConcepts sortiment


BoConcept NYHEDER Nye accessories SE ALLE NYHEDER SOFAER STOLE BORDE OPBEVARING SENGE ACCESSORIES UDENDØRS MØBLER TILBUD BOCONCEPT KATALOGET INDRETNINGSSERVICE




Kilde: Produktkatalog, www.boconcept.com, 2019

Tilbage



Bilag 6 – BoConcepts indretningsservice


192176_billede1_bilag6_v4 BoConcept PRODUKTER RUM INSPIRATION GRATIS INDRETNINGSHJÆLP FIND BUTIK CONTRACT Dit liv er ikke en hyldevare. Så det skal dit hjem vel heller ikke være? Det synes vi ikke. Det er derfor, du kan ændre størrelse, farver og materialer på næsten alle vores design. Og vi er her for at hjælpe dig med at indrette dit hjem - på din måde. Vi tilpasser altid processen til dine ønsker og krav. Herunder er et eksempel på, hvordan en indretningsproces kunne foregå. SÅDAN FUNGERER DET 01 EN UFORPLIGTENDE SNAK Første skrift er en snak i vores butik eller dit hjem, hvor vi går i dybden med din smag, dine ideer og din livsstil. 02 SAMMEN DESIGNER VI Vi vil nu arbejde sammen om at skabe et design - ofte inkluderende dine eksisterende møbler. Vi kan arbejde på at tilpasse et enkelt møbel, rådgive om at kombinere designs eller vi kan levere et større projekt - det er helt op til dig. 03 FRA VISION TIL VIRKELIGHED Det endelige design er tilpasset dig budget, din livsstil og din unikke personlighed. Når du er 100% tilfreds, kan vi bringe det til live med præcis så meget hjælp, som du har brug for.

Kilde: www.boconcept.com, 2020

Tilbage



Bilag 7 – BoConcepts B2B-aktiviteter


BoConcept har siden 2015 været tilstede på det japanske B2B-marked.

192176_billede1_bilag7_v2 HVORFOR SKAL DU VÆLGE OS? Vi skræddersyr vores service til dine behov. Vi kan håndtere alt fra indretning og installation til opbevaring og styring af dine bestillinger. Slip for stress med vores alt-i-en-løsning. Vores kollektion er bred og designet af de bedste i branchen; vi har alt, hvad du har brug for. Dine møbler er et kontaktpunkt og bør afspejle dit brand. Vi tilbyder en lang række tilpasningsmuligheder. Vores rødder i dansk funktionalisme ses i alle vores design. Med 300 showrooms, der dækker 65 lande og seks kontinenter, kender vi din projektbaggrund og kan sætte dig i forbindelse med et professionelt, lokalt full-service-team. Vi har flere årtiers erfaring med at designe til private kunder, og det hjælper os med at give vores kontraktmøbler en følelse af hjemlighed. Det er virkelig noget, der betyder noget på en moderne arbejdsplads. Og opgraderer ethvert projekt inden for hotel- og restaurationsbranchen, så kunderne får mindeværdige oplevelser, og dit salg styrkes.

Kilde: www.boconcept.com, 2020

Tilbage



Bilag 8 – Fakta om Japan og Danmark


  Japan Danmark
Areal 377.915 km2 43.094 km2
Befolkning 125.507.472 5.869.410
Befolkningsfordeling
0-14 år: 12,5 %
15-24 år:   9,4 %
25-54 år: 36,8 %
55-64 år: 12,1 %
65 år +: 29,2 %


I dag er en af Japans store udfordringer, at befolkningstallet falder, og andelen af ældre stiger samtidig med, at andelen og antallet af personer i den erhvervsaktive alder falder.
0-14 år: 16,4 %
15-24 år: 12,4 %
25-54 år: 38,7 %
55-64 år: 12,6 %
65 år +: 19,9 %
Gennemsnitsalder Total: 48,6 år
mænd: 47,2 år, kvinder: 50,0 år
Total: 42 år
mænd: 40,9 år, kvinder: 43,1 år
Mobiltelefoner Total: 179.872.794
Abonnementer pr. 100 indbyggere: 143
Total: 7.197.000
Abonnementer pr. 100 indbyggere: 124
Internetbrugere Total: 116.565.962
Procent af befolkningen: 92 %
Total: 5.424.169
Procent af befolkningen: 97 %
BNP pr. indbygger $42.900
Japans BNP er næsten 33.000 mia. DKK (dvs. ca. 22 gange større end Danmarks.)
$50.100
Største byer og indbyggertal • Tokyo (hovedstad): 37.3 millioner
• Osaka: 19.2 millioner
• Nagoya: 9.6 millioner
• Kitakyushu-Fukuoka: 5.3 millioner
• Shizuoka-Hamamatsu: 2.9 millioner
• Sapporo: 2.7 millioner
København: 1.3 millioner


Kilde: CIA – The World Factbook, www.cia.gov, 2020

Tilbage



Bilag 9 – Den japanske forbruger


Købsadfærd

  • Service under og efter købet har stor betydning for den japanske forbrugers kvalitetsoplevelse.
  • Historiefortællingen om produkt og virksomhed er vigtig for den japanske forbruger.
  • Trods et større prisfokus i beslutningsprocessen sættes kvalitet stadig højere end pris.
  • Produktet skal føles unikt og specielt lavet til japanerne, hvilket de til gengæld gerne betaler for.
  • Forbrug til boligforbedringer, TV-apparater og andre luksusvarer ligger stadig højt, selvom den japanske forbrugers rådighedsbeløb er blevet mindre de senere år. Flere japanske forbrugere foretrækker at bruge sine penge på færre varer af højere kvalitet.
  • Japan er et af verdens største luksusmarkeder.
  • Forbrugerne i Japan er generelt meget mærkeloyale. Dog er de yngre forbrugere mindre mærkeloyale end de ældre.
  • Nyhedsværdi prioriteres fremfor mærkeloyalitet af de yngre generationer.
  • I Japan betragter man andre brugere som mere troværdige kilder til produktinformation end virksomhederne. Online anbefalinger er i meget høj kurs.
  • Den japanske forbruger forventer også, at de virksomheder, de følger, kontakter dem med særtilbud via private kanaler som fx e-mail.

Livsstil og holdninger

  • Stilfuldt, simpelt og funktionelt design foretrækkes.
  • Boligerne er små, så nyanskaffelser skal være gennemtænkte.
  • Tiden brugt i hjemmet er stigende på trods af lange arbejdsdage.
  • Japanerne er både livsglade og moderne og har en oprigtig interesse i og nysgerrighed for andre kulturer. Men alligevel taler omkring 99 % af befolkningen kun japansk.
  • Halvdelen af befolkningen bruger jævnligt sociale medier.
  • Line og WeChat er populære sociale apps og instant messaging værktøjer i Japan. 77 % af alle smartphone brugere i Japan anvender Line. Den japanske Line er en populær markedsføringskanal blandt udbydere af luksusmærker.
  • Den japanske forbruger er utroligt “queue-rious”. Ordet er sammensat af ”queue” (kø) og ”curious” (nysgerrig). Det betyder, at japanerne er meget nysgerrige. Hvis der fx er kø, så vil alle hen og se, hvad der sker.
  • Dansk design og mode samt skandinavisk livsstil er populært i Japan. Nordisk minimalisme, der har fokus på detaljer og funktionalitet, passer godt til japansk smag.
  • De foretrukne udenlandske mærker er i skarp konkurrence med billigere nationale mærker, der ofte i design ligner de udenlandske.
  • Værdier som kvalitet, punktlighed, ærlighed og brandværdi er vigtige for den japanske forbruger.

Demografi og uddannelse

  • Omkring 60 % af alle husstande består af par med eller uden børn. Antallet af husstande bestående af enlige voksne er stigende og udgør næsten 35 %.
  • Japan er et af de tættest befolkede lande i verden, og 91 % af befolkningen bor i byerne.
  • Uddannelsesniveauet er højt. Næsten hele befolkningen har en gymnasial uddannelse og 64 % en videregående uddannelse.


Kilde: Uddrag fra følgende kilder:
Japan som marked, https://japan.um.dk, 2020
Reaching the consumers, https://santandertrade.com, 2020
Marketing to Japanese consumers, https://www.wordbank.com, 2018
How to win the hearts and trust of Japanese consumers, https://www.infocubic.co.jp, 2018


Tilbage



Bilag 10 – BoConcepts butikker fordelt på lande


192176_billede1_bilag10 Europa Land Antal Norge 45 Frankrig 32 Tyskland 28 Finland 18 Storbritannien 17 Rusland 12 Spanien 12 Grækenland 8 Polen 7 Østrig 5 Sverige 4 Danmark 3 Portugal 3 Irland 2 Tjekkiet 2 Ungarn 2 Cypern 2 Italien 2 Ukraine 1 Estland 1 Letland 1 Litauen 1 Slovakiet 1 Kroatien 1 Rumænien 1 Malta 1 Holland 1 Belgien 1 Luxemborg 1 Europa i alt 215 Asien Land Antal Japan 17 Kina 13 Sydkorea 8 Taiwan 3 Hong Kong 3 Indien 3 Vietnam 2 Thailand 2 Indonesien 1 Singapore 1 Malaysia 1 Filippinerne 1 Asien i alt 55 Mellemøsten Land Antal Saudi Arabien 3 Forenede Arabiske Emirater 2 Libanon 2 Qutar 1 Bahrain 1 Mellemøsten i alt 9 Afrika Land Antal Nigeria 2 Réunion (Frankrig) 1 Algeriet 1 Afrika i alt 4 Nord- og Mellemarmerika Land Antal USA 15 Mexico 7 Canada 5 Costa Rica 1 Panama 1 Nord- og Mellemarmerika i alt 29 Sydamerika Land Antal Colombia 3 Venezuela 3 Brasilien 2 Uruguay 2 Ecuador 1 Peru 1 Paraguay 1 Chile 1 Argentina 1 Sydamerika i alt 15 Austalien og Oceanien Land Antal Australien 3 New Zealand 3 Ny Kaledonien 1 Australien og Oceanien i alt 7

Kilde: www.boconcept.com, 2020

Tilbage



Bilag 11 – BoConcepts franchisekoncept


BoConcepts franchisekoncept

Kilde: www.boconcept.com, 2020

Tilbage



Bilag 12 – Ny iøjnefaldende BoConcept butik i Tokyo




BoConcept Japan har etableret en ny butik i det trendy Daikanyama-kvarter i Tokyo. Det er den danske møbelproducents første nye japanske butik i tre år. Butikken adskiller sig fra andre af BoConcepts butikker ved at være mindre og ligge oven på en togstation.

Ved at placere den 250 kvm. store butik oven på Daikanyama-stationen ønsker BoConcept blandt andet at styrke sit brand. Typisk ligger firmaets japanske butikker i gadeplan. Den nye butik er iøjnefaldende, og firmaets logo vil blive set af omkring 30.000 mennesker, der dagligt passerer stationen.

Selve Daikanyama-området støder op til det fashionable Aoyama-kvarter, hvor BoConcept driver sin japanske ”flagship” butik. Men Daikanyama er i sig selv et trendy velhaverkvarter med arkitektonisk spændende bygninger og smarte cafeer og restauranter.

BoConcept driver nu otte butikker i Tokyo, Yokohama, Osaka og Kobe i eget regi, mens franchise-tagere driver ni BoConcept butikker i resten af landet.

Kilde: www.danishfurniture.dk, august 2016

Tilbage



Bilag 13 – Forretningsetikette i Japan


Et stadigt stigende antal japanere bliver bekendte med vestlig forretningsetikette. Dette har gjort det lettere at begå sig på det japanske marked, og kulturelle barrierer er blevet mindre.

Sprog
Større japanske virksomheder har ofte engelsktalende personale, men dette er ikke nødvendigvis gældende for små og mellemstore virksomheder. Det er den besøgende forretningsperson, som må være forberedt på at kommunikere om nødvendigt på japansk. Det kan derfor i mange tilfælde være nødvendigt at bruge tolk.

Personlig introduktion
Det er almindelig praksis i Japan, at man bliver introduceret via forretningsforbindelser. En mulig måde at blive introduceret på kan være igennem japanske datterselskaber i udlandet, handelsfolk, ambassader eller andre organisationer.

Beslutningsprocessen
Den japanske beslutningsproces er baseret på konsensus. Derfor vil man ofte opleve, eksempelvis ved et forretningsmøde, at den japanske delegation er meget større end den udenlandske. Dette skyldes, at den japanske delegation normalt vil omfatte repræsentanter fra mange forskellige afdelinger.

Tålmodighed er en dyd
Det er også vigtigt at huske, at japanerne foretrækker at handle med individuelle personer frem for virksomheden, hvilket betyder, at det er meget vigtigt at bruge tid sammen med forretningsforbindelser i Japan. At etablere tætte forretningsforbindelser i Japan kan tage lang tid.

Kilde: Danmark i Japan, https://japan.um.dk, 2020

Tilbage



Bilag 14 – Mød en japansk BoConcept-kunde


Mød en japansk BoConcept-kunde

Kilde: www.boconcept.com, 2020

Tilbage



Bilag 15 – Hofstedes kulturdimensioner – Danmark og Japan


192176_billede_bilag15_v2 JAPAN DANMARK 18 54 74 46 16 95 23 92 35 88 70 42 Magtdistance Individualisme Maskulinitet Usikkerhedsundvigelse Langtidsorienteret planlægning Overbærenhed

Kilde: www.hofstede-insights.com, 2020

Tilbage



LYD