Afsætning A
Ny ordning
kl. 09.00-14.00
Opgaver
Opgavesættet består af 5 opgaver og forskellige videoer/bilag, der skal anvendes i besvarelsen af opgaverne.
I nogle opgaver er der angivet, hvilke bilag du som minimum skal inddrage i besvarelsen. I andre opgaver er der ikke angivet, hvilke bilag der skal inddrages. Her skal du anvende de bilag, som du vurderer, er relevante.
Du behøver ikke at skrive i din besvarelse, hvilke bilag du har anvendt til besvarelse af de enkelte opgaver.
Opgaven er udarbejdet før udbruddet af Coronakrisen. I din besvarelse skal du tage udgangspunkt i de informationer og data, der fremgår af opgaven og de tilhørende bilag. Du skal altså ikke forholde dig til de forandringer, som Coronakrisen kan have medført.
BoConcepts internationalisering
Opgave 1
Karakteriser virksomheden BoConcept. Inddrag bilag 1 (video), 2, 3, 4 og 5.Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusiv mellemrum.
Opgave 2
Analyser BoConcepts internationalisering.Opgave 3
Analyser 2-3 forhold som har særlig betydning for BoConcept på det japanske marked.Opgave 4
Diskuter følgende udsagn. Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusiv mellemrum.- Det er en fordel for BoConcept at anvende franchising som indtrængningsstrategi på et nyt marked.
- Der er behov for tilpasning af produktparameteren på det japanske marked.
- Den japanske kultur har ingen betydning, når BoConcept opererer på det japanske B2B-marked.
Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1 - 4 og relevante bilag skal du:Identificere en udfordring for BoConcept. Diskuter mulig(e) løsning(er) af den valgte udfordring.
Bilag
Bilag 1 – BoConcept - Dansk design siden 1952 (video)
Bilag 2 – BoConcept: Et globalt funderet firma med stærke danske rødder
Bilag 3 – Faktaark om BoConcept
Bilag 4 – Eksempler på møbelvirksomheder på det danske marked
Bilag 5 – BoConcepts sortiment
Bilag 6 – BoConcepts indretningsservice
Bilag 7 – BoConcepts B2B-aktiviteter
Bilag 8 – Fakta om Japan og Danmark
Bilag 9 – Den japanske forbruger
Bilag 10 – BoConcepts butikker fordelt på lande
Bilag 11 – BoConcepts franchisekoncept (video)
Bilag 12 – Ny iøjnefaldende BoConcept butik i Tokyo
Bilag 13 – Forretnings-etikette i Japan
Bilag 14 – Mød en japansk BoConcept-kunde (video)
Bilag 15 – Hofstedes kulturdimensioner – Japan og Danmark
Bilag 1 – BoConcept - Dansk design siden 1952
BoConcept - Dansk design siden 1952
Kilde: www.boconcept.com, 2020
Tilbage
Bilag 2 – BoConcept: Et globalt funderet firma med stærke danske rødder
BoConcept er stolte af at være en del af den danske møbelbranche, men lægger ikke skjul på, at de er globale og skal hente deres vækst internationalt.
"Vi er verdens mest globale møbelforhandler. Det kommer bag på mange, når vi fortæller det. Alle antager, at det er IKEA. Men vi er faktisk til stede i flere lande end IKEA og er født med en vision om at være globale."
Sådan lyder svaret fra Anton van den Putte, den hollandske CEO for den danske møbelvirksomhed BoConcept.
BoConcept-logoet pryder 285 butikker spredt ud over 65 forskellige lande. Den første franchisebutik slog dørene op for 25 år siden i Paris, og siden har de udelukkende satset på egne butikker via franchise.
Deres primære kundegruppe er det segment, Anton van den Putte beskriver, som ”The Post IKEA Generation”.
"99,9 procent af alle folk er ikke født med en guldske i munden, så de starter med IKEA, når de køber deres første møbler. Når de så begynder at tjene bedre, så vil de kunne udtrykke sig mere personligt. Det er også tidspunktet, hvor de begynder at komme til os. Vi befinder os i premium-segmentet med produkter, som folk har råd til at købe. Især yngre mennesker", siger CEO’en og fortsætter: "Vi skal åbne flere butikker som en del af vores vækststrategi, hvilket primært bliver i udlandet. Der er stadig utrolig mange muligheder for os, markeder vi kan styrke os på. Bare i USA, Kina og Japan er der meget plads i markedet til os som brand. I Indien har vi trecifrede vækstrater år efter år, mens vi også stadig udvider i Kina. Det kinesiske marked er dog stadig rigtig udfordrende, men der er ingen tvivl om, at udlandet er der, vores fokus ligger", siger Anton van den Putte.
"Kvalitet er vigtigt. Det er måske det vigtigste overhovedet. Hænger kvaliteten ikke sammen med brandets image, så falder det hele fra hinanden. Omdømme er uhyre vigtigt i dag, og du har ikke råd til, at nogen er utilfredse. Så vi passer godt på vores brand".
"Vi arbejder med japanske, amerikanske og andre internationale designere, som er nogle af de dygtigste på deres felt.”
”Vi arbejder blandt andet med ’Interior Design Service’, hvor vi sender en medarbejder hjem til kunden, som så kan tilbyde en hel møblering af et eller flere rum. Især i Asien er der stigende efterspørgsel på dette,” siger Anton van den Putte.
"Der er ikke mange, der kan konkurrere med skandinavisk design. Kunderne ude i verden er stadig vilde med det. Jeg tror, interessen for danske møbler bliver ved at vokse. Det gode for os er, at vi har et meget globalt afsæt, hvis der skulle komme en ny finanskrise."
Kilde: www.danskindustri.dk, 2019
Tilbage
Bilag 3 – Faktaark om BoConcept
BoConcept er et globalt brand og en international møbelfranchisekæde. Virksomhedens kollektion af møbler og tilbehør sælges gennem en franchisekæde med mere end 285 brand stores verden over fordelt på mere end 65 forskellige lande med BoConcept som designer, forretningsudvikler, eneleverandør og international distributør.
Virksomhedens hovedtal
Mio kr. | 2016-17 (10 mdr.) | 2017-18 | 2018-19 |
Omsætning | 1.028 | 1.264 | 1.310 |
Resultat | -5,4 | 64,6 | 80,5 |
Antal medarbejdere | 533 | 539 | 539 |
BoConcepts omsætning fordelt på geografiske områder
Kilde: BoConcept årsrapport, 2019
Tilbage
Bilag 4 – Eksempler på møbelvirksomheder på det danske marked
Kilde: Ovennævnte virksomheders hjemmesider, 2020
Tilbage
Bilag 7 – BoConcepts B2B-aktiviteter
BoConcept har siden 2015 været tilstede på det japanske B2B-marked.
Kilde: www.boconcept.com, 2020
Tilbage
Bilag 8 – Fakta om Japan og Danmark
Japan | Danmark | |
Areal | 377.915 km2 | 43.094 km2 |
Befolkning | 125.507.472 | 5.869.410 |
Befolkningsfordeling |
I dag er en af Japans store udfordringer, at befolkningstallet falder, og andelen af ældre stiger samtidig med, at andelen og antallet af personer i den erhvervsaktive alder falder. |
|
Gennemsnitsalder | Total: 48,6 år
mænd: 47,2 år, kvinder: 50,0 år |
Total: 42 år
mænd: 40,9 år, kvinder: 43,1 år |
Mobiltelefoner | Total: 179.872.794
Abonnementer pr. 100 indbyggere: 143 |
Total: 7.197.000
Abonnementer pr. 100 indbyggere: 124 |
Internetbrugere | Total: 116.565.962
Procent af befolkningen: 92 % |
Total: 5.424.169
Procent af befolkningen: 97 % |
BNP pr. indbygger | $42.900
Japans BNP er næsten 33.000 mia. DKK (dvs. ca. 22 gange større end Danmarks.) |
$50.100 |
Største byer og indbyggertal | • Tokyo (hovedstad): 37.3 millioner
• Osaka: 19.2 millioner • Nagoya: 9.6 millioner • Kitakyushu-Fukuoka: 5.3 millioner • Shizuoka-Hamamatsu: 2.9 millioner • Sapporo: 2.7 millioner |
København: 1.3 millioner |
Kilde: CIA – The World Factbook, www.cia.gov, 2020
Tilbage
Bilag 9 – Den japanske forbruger
Købsadfærd
- Service under og efter købet har stor betydning for den japanske forbrugers kvalitetsoplevelse.
- Historiefortællingen om produkt og virksomhed er vigtig for den japanske forbruger.
- Trods et større prisfokus i beslutningsprocessen sættes kvalitet stadig højere end pris.
- Produktet skal føles unikt og specielt lavet til japanerne, hvilket de til gengæld gerne betaler for.
- Forbrug til boligforbedringer, TV-apparater og andre luksusvarer ligger stadig højt, selvom den japanske forbrugers rådighedsbeløb er blevet mindre de senere år. Flere japanske forbrugere foretrækker at bruge sine penge på færre varer af højere kvalitet.
- Japan er et af verdens største luksusmarkeder.
- Forbrugerne i Japan er generelt meget mærkeloyale. Dog er de yngre forbrugere mindre mærkeloyale end de ældre.
- Nyhedsværdi prioriteres fremfor mærkeloyalitet af de yngre generationer.
- I Japan betragter man andre brugere som mere troværdige kilder til produktinformation end virksomhederne. Online anbefalinger er i meget høj kurs.
- Den japanske forbruger forventer også, at de virksomheder, de følger, kontakter dem med særtilbud via private kanaler som fx e-mail.
Livsstil og holdninger
- Stilfuldt, simpelt og funktionelt design foretrækkes.
- Boligerne er små, så nyanskaffelser skal være gennemtænkte.
- Tiden brugt i hjemmet er stigende på trods af lange arbejdsdage.
- Japanerne er både livsglade og moderne og har en oprigtig interesse i og nysgerrighed for andre kulturer. Men alligevel taler omkring 99 % af befolkningen kun japansk.
- Halvdelen af befolkningen bruger jævnligt sociale medier.
- Line og WeChat er populære sociale apps og instant messaging værktøjer i Japan. 77 % af alle smartphone brugere i Japan anvender Line. Den japanske Line er en populær markedsføringskanal blandt udbydere af luksusmærker.
- Den japanske forbruger er utroligt “queue-rious”. Ordet er sammensat af ”queue” (kø) og ”curious” (nysgerrig). Det betyder, at japanerne er meget nysgerrige. Hvis der fx er kø, så vil alle hen og se, hvad der sker.
- Dansk design og mode samt skandinavisk livsstil er populært i Japan. Nordisk minimalisme, der har fokus på detaljer og funktionalitet, passer godt til japansk smag.
- De foretrukne udenlandske mærker er i skarp konkurrence med billigere nationale mærker, der ofte i design ligner de udenlandske.
- Værdier som kvalitet, punktlighed, ærlighed og brandværdi er vigtige for den japanske forbruger.
Demografi og uddannelse
- Omkring 60 % af alle husstande består af par med eller uden børn. Antallet af husstande bestående af enlige voksne er stigende og udgør næsten 35 %.
- Japan er et af de tættest befolkede lande i verden, og 91 % af befolkningen bor i byerne.
- Uddannelsesniveauet er højt. Næsten hele befolkningen har en gymnasial uddannelse og 64 % en videregående uddannelse.
Kilde: Uddrag fra følgende kilder:
Japan som marked, https://japan.um.dk, 2020
Reaching the consumers, https://santandertrade.com, 2020
Marketing to Japanese consumers, https://www.wordbank.com, 2018
How to win the hearts and trust of Japanese consumers, https://www.infocubic.co.jp, 2018
Tilbage
Bilag 11 – BoConcepts franchisekoncept
BoConcepts franchisekoncept
Kilde: www.boconcept.com, 2020
Tilbage
Bilag 12 – Ny iøjnefaldende BoConcept butik i Tokyo
BoConcept Japan har etableret en ny butik i det trendy Daikanyama-kvarter i Tokyo. Det er den danske møbelproducents første nye japanske butik i tre år. Butikken adskiller sig fra andre af BoConcepts butikker ved at være mindre og ligge oven på en togstation.
Ved at placere den 250 kvm. store butik oven på Daikanyama-stationen ønsker BoConcept blandt andet at styrke sit brand. Typisk ligger firmaets japanske butikker i gadeplan. Den nye butik er iøjnefaldende, og firmaets logo vil blive set af omkring 30.000 mennesker, der dagligt passerer stationen.
Selve Daikanyama-området støder op til det fashionable Aoyama-kvarter, hvor BoConcept driver sin japanske ”flagship” butik. Men Daikanyama er i sig selv et trendy velhaverkvarter med arkitektonisk spændende bygninger og smarte cafeer og restauranter.
BoConcept driver nu otte butikker i Tokyo, Yokohama, Osaka og Kobe i eget regi, mens franchise-tagere driver ni BoConcept butikker i resten af landet.
Kilde: www.danishfurniture.dk, august 2016
Tilbage
Bilag 13 – Forretningsetikette i Japan
Et stadigt stigende antal japanere bliver bekendte med vestlig forretningsetikette. Dette har gjort det lettere at begå sig på det japanske marked, og kulturelle barrierer er blevet mindre.
Sprog
Større japanske virksomheder har ofte engelsktalende personale, men dette er ikke nødvendigvis gældende for små og mellemstore virksomheder. Det er den besøgende forretningsperson, som må være forberedt på at kommunikere om nødvendigt på japansk. Det kan derfor i mange tilfælde være nødvendigt at bruge tolk.
Personlig introduktion
Det er almindelig praksis i Japan, at man bliver introduceret via forretningsforbindelser. En mulig måde at blive introduceret på kan være igennem japanske datterselskaber i udlandet, handelsfolk, ambassader eller andre organisationer.
Beslutningsprocessen
Den japanske beslutningsproces er baseret på konsensus. Derfor vil man ofte opleve, eksempelvis ved et forretningsmøde, at den japanske delegation er meget større end den udenlandske. Dette skyldes, at den japanske delegation normalt vil omfatte repræsentanter fra mange forskellige afdelinger.
Tålmodighed er en dyd
Det er også vigtigt at huske, at japanerne foretrækker at handle med individuelle personer frem for virksomheden, hvilket betyder, at det er meget vigtigt at bruge tid sammen med forretningsforbindelser i Japan. At etablere tætte forretningsforbindelser i Japan kan tage lang tid.
Kilde: Danmark i Japan, https://japan.um.dk, 2020
Tilbage
Bilag 14 – Mød en japansk BoConcept-kunde
Mød en japansk BoConcept-kunde
Kilde: www.boconcept.com, 2020
Tilbage
Bilag 15 – Hofstedes kulturdimensioner – Danmark og Japan
Kilde: www.hofstede-insights.com, 2020
Tilbage